"Stay calm during your doctorate"

Working, researching and teaching under time and performance pressure, maintaining a work-life balance and meeting private demands on the side - the doctorate demands a lot from doctoral researchers. That is why we are offering you the stress management program "Stay calm during your doctorate".

The content of the seminar is adjusted to the specifics of the living and working environment of doctoral researchers and strengthens a healthy and productive way of dealing with potential stress factors. An overview of the seminar contents can be found below. The dates are designed as four-hour training sessions (including breaks).

The goal of the seminar is to provide guidance in the promotion phase and to practice integrating the behaviors learned in the training into everyday life.

Your interest has been aroused? Then participate and register now!

Stress management seminar (in person)

Tuesday, May 14, 28 & June 04, 11, 18, 2024

9 a.m. to 1 p.m. (English)

Ludwika Fichte

Language

Location

Poppelsdorfer Allee 31-33

Room: 3.051

Target group

Doctoral researchers of the University of Bonn

Certificate

The seminar is part of the qualification program Doctorate plus

Overview of the seminar contents

Useful information about stress

• How stress occurs and what effects it has
  • Getting to know your personal stress factors and strengthening your resources

Mental stress management

• Analysing the “what” and “how” of your thoughts
  • Developing helpful mindsets and attitudes

Asserting yourself through communication

• Setting boundaries and saying “no”
  • Confident conflict resolution
  • Accepting support

Dealing with stress using focused self-management

• Reflecting on your individual value system and setting priorities
  • Setting goals, developing a vision and increasing your self-motivation
  • Optimum time management and work organisation

Relaxing and letting go

• Learning and practising various methods of relaxation
  • Mindful physical and mental exercises for relieving acute stress

Integrating positive experiences into your everyday life

• Finding the right balance
  • Rediscovering enjoyment as a resource

FAQ und  Voraussetzungen

Vorträge und Workshops von Healthy Campus Bonn können von allen an der Universität Bonn eingeschriebenen Studierenden besucht werden.

Ja. Wenn eine Veranstaltung ausgebucht ist, setzen wir Euch auf die Warteliste. Ihr rückt dann ggf. nach, sollte ein Platz rechtzeitig vor Veranstaltungsbeginn wieder frei werden.

Nein. Healthy Campus Bonn übernimmt die entstehenden Kosten.

Wenn Ihr einen zugesagten Termin nicht in Anspruch nehmen könnt, benötigen wir frühzeitig, spätestens bis zu dem in der Erinnerungsmail angegebenen Zeitpunkt eine schriftliche Abmeldung per E-Mail an healthy-campus@uni-bonn.de, damit wir eventuell noch Studierende von der Warteliste berücksichtigen können.

Solltet Ihr Euch wegen einer Erkrankung kurzfristig, d.h. nach dem in der Erinnerungsmail genannten Zeitpunkt abmelden, benötigen wir ein ärztliches Attest.

Ein unentschuldigtes Fernbleiben von der jeweiligen Veranstaltung oder eine kurzfristige Absage ohne ärztliches Attest hat zur Folge, dass Ihr für das aktuelle Semester für alle Vorträge sowie Workshops von Healthy Campus Bonn gesperrt werdet. Dies gilt auch für Veranstaltungen im aktuellen Semester, für die Ihr bereits eine Zusage erhalten habt. Wir informieren Euch im gegebenen Fall über den Ausschluss per E-Mail.

Wir behalten uns die Absage von Vorträgen und Workshops aus unvorhersehbaren Gründen (z.B. Erkrankung der Referent*innen oder zu geringe Zahl Teilnehmender) vor.

Wenn Ihr während einer Veranstaltung Kinderbetreuung benötigt, wendet Euch bitte an das Familienbüro der Uni Bonn.

Die Veranstaltungen und Räumlichkeiten sind bedingt barrierefrei. Sollten Sie Unterstützung zum Beispiel aufgrund einer Seh- oder Gehbehinderung benötigen, wenden Sie sich bitte rechtzeitig an die angegebene Kontaktperson, damit wir Sie am Veranstaltungstag entsprechend unterstützen können.

Ihre Ansprechperson

Avatar Shepherd